De siste årene har dieseloppvarming blitt mer og mer vanlig i bobiler. Dette har tatt den mobile frihetsfølelsen til et nytt nivå.
Dieselvarmere har vært hyppig brukt i båter og lastebiler i mange årtier, og har de siste årene vært introdusert til bobiler.
Fordelene med disse er mange, her finner du noen:
Drivstoffet er alltid tilgjengelig fra hovedtanken på bobilen.
Det er ikke et lettantennelig drivstoff, og kan brukes under kjøring, noe som er bra når man bruker bilen i kaldere perioder av året.
Mange av varmere kan monteres utenfor bilens boenhet og tar ikke opp dyr skapplass.
+++
Det finnes i all hovedsak to typer som brukes i bobil, luftvarmere samt kombinertvarmere, som også varmer vann.
De to mest brukte er Webasto og Eberspacher. Disse monteres oftest utenfor bilen, og sirkulerer luften i boenheten.
Eksempel på hvordan disse fungerer:
Så snart varmeren mottar startsignalet, utløses følgende prosesser av den sentrale styreenheten:
- Automatisk sikkerhetssjekk
- Forbrenningsmotoren starter, brennkammeret forhåndsventileres, glødepluggen varmes opp og doseringspumpen tilfører drivstoff
- Glødepluggen tenner blandingen av drivstoff og luft, og flammen oppstår
- De varme forbrenningsgassene strømmer gjennom varmeveksleren
- Varmluftviften trekker inn kupéluft eller friskluft
- Varmen fra forbrenningsgassene overføres av varmeveksleren til
denne varmluften
De mest brukte er Truma Combi og DualTop fra Webasto. Av disse to er det Truma Combi som har tatt størst andel, i 2015 leveres for eksempel alle Challenger bobiler med denne typen. Det er en helt vanlig Truma Combi som har en Eberspacher brenner i stedet for en gassbrenner.
Disse fungerer på samme måte som luftvarmeren, bortsett fra at den også varmer varmtvannet gjennom en varmeveksler.
Vi får ofte henvendelser fra våre kunder angående disse, her er våre tips:
1, Strøm.
Dieselvarmere er forskjellig fra gassbrennere, de største forskjellene er at de behøver noe mer strøm i oppstarten, enn gassbrenner. Cirka 16ah i et minutt, for å gløde dieselen til et punkt hvor den antenner. Den bruker ikke mye mer strøm, men trenger altså god leveranse i oppstarten.
Har man et gammelt batteri, som leverer lite strøm, vil man kunne få i gang en gassbrenner, dette får man ikke til med en dieselbrenner.
Vi anbefaler også å ha dobbelt bodelsbatteri, samt at disse vedlikeholdes med en Megapuls. Dette er ikke alltid nødvendig, men skaper en mye mer behagelig frihetsfølelse.
2, Bruken
Det viktigste med en Dieselbrenner, er å la den jobbe fra du starter opp turen, og helt til du kommer hjem igjen. Bruk termostaten til å regulere den. Starter man først opp en dielselbrenner, bør den jobbe i minimum 15 minutter, skal den stenges er det lurt å kjøre den litt hardt før du stenger den. Dette brenner den rein, og gjør neste oppstart lettere. Slår men den av og på, samt kutter strømmen på den før syklusene er ferdig, vil den kokse og gi fra seg røyk.
Henger dielselbrenneren under bilen, må du sjekke at eksosen og innsuget ikke er bøyd forover, helst pekes disse rett ned. Henger disse slangene i ”vannlås”, må dem dreneres. Vi bruker å borre et 2mm hull i bunnen av alle ”u” bøyer. Dette hindrer hvitrøyk og damp ved oppstart.
3, Vedlikehold.
Brukes dielsebrenner korrekt, og man har god kvalitet på brennstoffet, er det lite vedlikehold som behøves. Om man ikke gjør det, må man rengjøre brennerenheten oftere.
Vi anbefaler også bruk av tilsetning i dieselen som hjelper med å rengjøre den under bruk, man får da også en bedre ytelse og renere forbrenning i motoren. Vi bruker Addron drivstofftilsetning.
Kom gjerne med spørsmål i kommentarfeltet, så vil vi svare så godt vi kan.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen