Pressemelding:Nordmenn elsker store bobiler med god komfort

Endret Fri, 11 Jan, 2019 ved 10:29 AM

Nordmenn elsker store bobiler med god komfort


Store og eksklusive bobiler har aldri vært mer populære i Norge enn de var i 2018. Salget i segmentet bobiler over 3,5 tonn økte med hele 30 prosent. Totalt økte salget av nye bobiler med 14,8 prosent.


- Det virker som kundene som kommer inn døra hos våre forhandlere har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker, forteller generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB). 


Norge følger på ingen måte trendene ellers i Europa når det gjelder salg av nye bobiler. - Mens tyskere, franskmenn, italienere og øvrige europeere sverger til mindre og lettere by-bobiler og delintegrerte bobiler, er det salget av store og eksklusive bobiler vi nordmenn vil ha, forteller Holm.


I 2018 ble det registrert 4 166 nye bobiler i Norge. For fjerde år på rad økte bobilsalget her til lands. I 2015 ble det solgt 2 772 nye bobiler. I løpet av de siste 20 årene har veksten vært enorm. I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler og i løpet av disse 20 årene har det kun vært nedgang i 2004, 2007, 2009 og 2014.


Prislapp over 1,5 mill.

- Utviklingen i Norge er veldig annerledes enn det vi ser ellers i Europa. I Norge er det de store eksklusive bobilene, gjerne med prislapper over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller Holm. Bobilene generalsekretæren refererer til er helintegrerte bobiler med romslig plass og mye utstyr. Det gir nordmenn høy standard på ferieturen. Og plass til å ta med seg både sykler, campingutstyr, fiskeutstyr og det de måtte ønske.


Majoriteten av den norske bobilkunden er et godt voksent ektepar med ordnet økonomi og som ønsker å bruke sin økte fritid til å oppleve Norge og Europa fra orkesterplass. - Kundene på de større bobilene ønsker god plass og god komfort. Det får de når de velger de store bobilene over 3 500 kilo, sier Holm.


De yngre kommer etter

- Vi registrerer også at bobil når stadig flere brukergrupper, og det forklarer nok noe av økningen vi ser. Fortsatt dominerer de over 60 år, men nå ser vi også barnefamilier som prioriterer bobil – gjerne fremfor både hytte og båt, sier Holm. – Men bobilkundene er ikke bare ektepar i 60-årene, men nå også familier. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobil både til ferie og fritid.


Geir Holm og NCB merker seg også at flere fylker melder seg med i kampen om å være Norges bobilfylke nummer ett. Både Møre og Romsdal og Trøndelag seiler opp som nye fylker med solid bobilinteresse. Møre og Romsdal, Trøndelag og Hordaland er de tre fylkene hvor det ble solgt flest bobiler i Norge i 2018.


Salget av nye campingvogner gikk ned med 3,6 prosent i 2018, fra 2 882 til 2 779 enheter.


Disse fem fylkene hadde størst økning i salget av nye bobiler i 2018:


Fylke20172018Økning

*Oslo406972,50 %

Sogn & Fjordane598239 %

Aust-Agder8510827,10 %

Akershus24029824,20 %

Buskerud13316121,10 %


*Oslo hadde størst nedgang i prosent i 2017. I 2018 hadde fylket størst økning i prosent.



Disse fylkene fikk flest nye bobileiere i 2018:


Fylke20172018Økning

Møre & Romsdal37343717,20 %

Trøndelag36642716,70 %

Hordaland4084274,70 %

Nordland33438916,50 %

Rogaland3373658,80 %

Troms26329411,80 %


Fakta om Norges Caravanbransjeforbund (NCB):

  • Har pr. i dag 144 medlemmer (bedrifter). 
  • 102 av disse er caravanforhandlere.
  • 42 medlemmer er leverandører, importører, produsenter, agenter og grossister.
  • I 2017 omsatte bransjeforbundets medlemmer for rundt 8,5 milliarder NOK.


Kontakt:

Geir Holm, generalsekretær

Mobil: 92 89 82 58

E-post: post@caravanbransjen.no 

www.caravanbransjen.no 


iBobil as

Renè Håheim

Mobil: 91567633

E-post. rh@icaravan.no

www.iBobil.as


Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene
CAPTCHA-verifisering er obligatorisk.

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen